Beskrivelse
”Har personer med minoritetsbakgrunn de samme mulighetene som majoriteten i det norske utdanningssystemet og arbeidslivet? Alle som tror de vet svaret, bør lese denne grundige og etterrettelige boken, som presenterer originalforskning og statistiske analyser av utdannelsesvalg, frafall, prestasjoner og deltagelse i arbeidslivet blant minoriteter i Norge. Forskning av denne typen kan fungere som en effektiv motvekt til anekdotisk synsing, og vil forhåpentlig kunne virke nedkjølende på et overopphetet debattklima.”
Thomas Hylland Eriksen, CULCOM, Universitetet i Oslo
Dette er en bok om integrering av innvandrere fra ikke-vestlige land og deres barn. Hvordan går det med dem i skolen og når de går ut i arbeidslivet?
Boken undersøker forskjeller i elevers karakterer på ungdomsskole, videregående skole og universitet/høgskole, og gjennomføring og frafall i videregående skole og høyere utdanning. Boken ser på betydningen av såkalte ”ghettoskoler”, med høy andel innvandrerelever, og belyser fagvalg blant innvandrere og deres barn på høgskole og universitet. Er det slik at innvandrere og deres barn først og fremst søker seg til helseprofesjonene, samt tekniske og matematisk-naturvitenskapelige fag?
Boken analyserer også sysselsetting og inntektsutvikling etter at elevene/studentene har gått ut i arbeidslivet. Har innvandrere og deres barn like stor sjanse som majoriteten til å få jobb? Og hvordan ser inntektsutviklingen ut for disse gruppene over tid?
Analysene, som er basert på Norges unike registerdata og omfatter hele årskull, hvor også majoritetsbefolkningen inkluderes, viser at bildet er flertydig: Mens integrasjon ser ut til å gå bra på mange områder, er forskjellene store på andre områder. Boken gir et samlet uttrykk for hvor skoen trykker i integreringsarbeidet, og er ikke til å komme utenom for alle dem som er interessert i innvandringsspørsmål.