Beskrivelse
Barn tilbringer mye av sin oppvekst i barnehage og skole. Denne institusjonaliseringen av barn og unges liv betyr at de til daglig ofte tilbringer mer tid sammen med pedagogisk utdannet personell enn de gjør med sine egne foreldre. Både barnehagen og skolen arbeider etter brede målsetninger om utvikling, modning og læring, som også stiller store krav til pedagogenes omsorgskompetanse.
"Etisk omsorg i barnehagen og skolen" drøfter ulike etiske teorier og tradisjoner og omsetter disse i praksis. På denne måten veiledes leseren i å anvende teori i sin praktiske hverdag. Boka bidrar til å fremme studentens bevissthet om etiske valg man står overfor i ulike hverdagssituasjoner. Slik øker den pedagogens handlingskompetanse, som igjen vil gi økt trygghet og åpenhet overfor samarbeidspartnere i barnehagen og i skolen – til beste for både barnet og foreldrene.
Boka henvender seg først og fremst til studenter innenfor førskolelærer- og allmennlærerutdanningene og til de som arbeider i barnehage og skole.