Beskrivelse
Dette er en bok for pedagoger og andre faggrupper som ønsker å benytte sine kunnskaper og erfaringer til å forbedre elevenes muligheter for å oppnå tilpasset opplæring i vanlige klasser. Boken tar konsekvensene av at prinsippet om tilpasset opplæring skal gjelde alle elever og all undervisning, og dreier seg om arbeidet i det alminnelige klasserom / på den alminnelige læringsarena, uten å ha bestemte fag eller bestemte grupper av elever som utgangspunkt (spesialundervisning, minoritetsspråklige m.m.).
Boken bygger på et omfattende erfaringsmateriale fra undervisning, etterutdanning av lærere, utviklingsprosjekter, veiledning og samarbeid med lærere, skoleledere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Lærere og lærerteam vil i denne boken kunne få verdifulle impulser til hvordan de kan videreutvikle klassens læringsmiljø, kombinere ønsket om struktur og fleksibilitet på samme tid, iaktta egen klasse og enkeltelever, lage gode opplegg for klassen som kan brukes i forskjellige fag, evaluere arbeidet med tilpasset opplæring, samarbeide om inkluderende praksis og reflektere over egen undervisning.
Skoleledere kan benytte boken når de skal styrke skolens kvalitet innenfor pedagogisk utviklingsarbeid, skolevurdering, forholdet mellom spesialundervisning, ordinær undervisning og tilpasset opplæring, og synet på elevenes læringsmuligheter.
PPT-ansatte kan i denne boken finne hjelp til hvordan de kan kombinere arbeid med enkeltsaker og systemarbeid på klassenivå, iaktta og gi veiledning til klasselærere og bistå skolen med å utvikle den ordinære undervisningen slik at behovet for spesialundervisning blir mindre.
Boken presenterer dessuten to originale, strukturerte og anvendelige klasseromskonsepter som er utviklet gjennom praktisk utviklingsarbeid over flere år.
Professor Peder Haug sier i sin innledning til boken: ”Resultatene fra dagens norske skole tyde[r] på at en ikke har fått til eller helt mestrer den delen av utfordringa i den inkluderende skolen som forutsetter tilpasset opplæring. Skolen skal tilpasses eleven, og ikke omvendt, men det er det siste som oftest skjer. Elevenes forutsetninger skal styre opplæringen.”