Beskrivelse
Motorikk, lek og læring retter et nytt og fruktbart søkelys på sammenhengen mellom barns motorikk, sanseintegrasjon og lek som basis for læring. Boka gir en grundig innføring i hvordan motorikken kan styrke lese- og skriveinnlæringen, og gir viktig kompetanse i forhold til de utfordringene som er knyttet til urolige barn, barn med lærevansker, fumlere, barn med lavt selvbilde eller dysleksi.
Boka har et særlig fokus på lese- og skriveproblemer, både på mulige årsaker og på tiltak og metoder for å skape et bedre læringsmiljø for disse elevene. Forfatteren viser hvordan henholdsvis førskolelærere, lærere, helsepersonell og fysioterapeuter kan støtte opp om barnas læreprosesser gjennom motorisk trening og ulike tilrettelagte aktiviteter. Boka integrerer teori og metode og vil være godt egnet som lærebok både innenfor førskolelærerutdanningen, allmennlærerutdanningen, fysioterapiutdanningen og idrettsutdanning.