Beskrivelse
"Om barnet" tar for seg barndommen som idé fra middelalderen til vår egen tid. Endringer i oppdragelsessyn, opplæring, utdanningstenkning, rettigheter, vern og omsorg er bokens tema. Den retter søkelyset mot alle barn, både de ”normale” og de som ble sett på som ”avvikende”.
På tvers av forskjellige arenaer – familien og etter hvert skolen, spesialundervisningen, barnevernet og barnehagen – beskrives utviklingen gjennom fem forskjellige epoker. Fra ”det underdanige barnet” i middelalderen via modernitetens gjennombrudd fram til ”det medvirkende barnet” i vår egen tid, får leseren innsikt i faglige, ideologiske og politiske skiftninger i synet på barnet. Institusjonenes formål og hvordan de behandlet barna står sentralt i framstillingen. Hovedvekten er lagt på utviklingen gjennom de siste femti år, med konstruksjonen av velferdsstatens moderne barndom.
"Om barnet" gir viktig innsikt for både profesjonsutøvelse og forskning innenfor skolen, barnehagen, spesialpedagogikken og barnevernet. Boken viser også hvordan familien og forelderrollen har endret seg og hvilke utfordringer foreldre i dag står overfor i barneoppdragelsen.