Dobbeltliv
Dobbeltliv er en samling bustete dikt som feirer og besynger litteraturen, forvandlingen og forestillingsevnen. Her finnes brokete stemmeskifter og gjennomhullet språk, poetiske taler og skjulte spor der poeten krever å være fri fra sammenbindende identiteter, definisjoner og krav til stilistiske nivåer. Boken er full av glidende overganger, gjenstridig hukommelse, historie og arv. Boken er et bestillingsverk skrevet i anledning Møllebyen Litteraturfestival 2022 og er en åpen tolkning av temaet for festivalen, ‘det radikale håpet’
Pedro Carmona-Alvarez (f. 1972) er forfatter, gjendikter og musiker. Han er utdannet ved Skrivekunstakademiet i Hordaland og debuterte i 1997 med diktsamlinga Helter som bærer preg av forfatterens tilknytning til to svært forskjellige kulturer. Tre år seinere debuterte han som romanforfatter med boka La det bare bli blåmerker igjen (2000). Siden har han utgitt flere diktsamlinger, romaner og essays, som Prinsens gate (2004), Hjemmelekser (2007), Rust (2009), Og været skiftet og det ble sommer og så videre (2012), Bergen ungdomsteater (2016) og Inventarium (2020). Han var dessuten redaktør for Cappelen Damms debutantantologi Signaler fra 2003 til 2009. Carmona-Alvarez er blitt tildelt flere utmerkelser, som Cappelenprisen (2004), Den norske Lyrikklubbens pris (2005), Sult-prisen (2005) og Kritikerprisen (2010) og endelig Tristan Vindtorn poesipris i 2022!
«Dobbeltliv peker på at poesi kan skapes av hva som helst: personlige erfaringer, andres bøker eller myter, og likevel få en egen, noen ganger litt tøysete form. Selv om diktsamlingen flyter like uanstrengt av gårde som en Dylan-låt, finnes det nok av gåter dersom du liker å fingranske tekst». – Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidene
«På litteraturfestivalen kan eg tenka meg at dette har vore opnande, morosamt, levert med perfekt timing. I bokform er det òg velfungerande, for dei som kan tenka seg poetikk og essayistikk i dikts form. Og det kan me vel?» – Hadle Oftedal Andersen, Klassekampen (29.10.2022)
«Samtidig som Pedro Carmona-Alvarez holder på det bilderike og nyskapende språket som har kjennetegnet poesi-forfatterskapet hans de siste årene, klarer han i Dobbeltliv å invitere leseren inn i teksten i større grad en tidligere.» – Fredrik Hagen, Krabben – Tidsskrift for poesikritikk (19.01.2023)