Den andre forsvinninga

Da jeg lå våken av reisefeber i natt, tenkte jeg at det er det samme i meg som vil sove, som gjør at jeg ikke får sove, og det er det samme i meg som vil være i verden, som gjør at jeg lukker meg ute fra verden, og det er det samme i meg som ikke vil skrive, som gjør at jeg skriver.

Kjersti Annesdatter Skomsvold er en av de viktigste stemmene i nyere norsk litteratur. Da hun begynte å skrive for femten år siden, visste hun ikke hva det ville si å være forfatter, men hun visste at hun måtte skrive en roman, hun hadde ikke noe valg.

For Skomsvold handler skrivingen om løsrivelse, og en lengsel etter noe annet. Det å lese og skrive er et forsøk på å utvide verden. Med utgangspunkt i hvor hun befinner seg, i livet og i forfatterskapet, reflekterer Skomsvold over hvorfor hun skriver, hva stedet har å si for det som blir skrevet, og hva det vil si å skrive sant.

I serien Lese, skrive inviterer Forlaget Oktober utvalgte forfattere til å skrive om lesing og skriving. Enkelte tekster kan være oversatt eller utgitt i andre sammenhenger. Felles for alle tekstene i serien er at de sier noe vesentlig og særegent om det å skrive, det å lese.

 

Kjersti Annesdatter Skomsvold (f. 1979) er en av de viktigste stemmene i nyere norsk litteratur, og hun har fått mange lesere i Norge og ute i verden. Hun debuterte i 2009 med romanen Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg som ble tildelt Tarjei Vesaas debutantpris og kortlistet til den prestisjetunge IMPAC Dublin Literary Award. Monstermenneske (2012), Litt trist matematikk (2013), 33 (2014) og Barnet (2018) har også fått glitrende mottakelse. Bøkene til Skomsvold gis ut i 26 land.