Beskrivelse
Denne boka skiller seg fra en rekke fagbøker om barn med lærevansker fordi den har en klar historiefaglig forankring. Fokus er satt på de kulturelle aspektene ved "evneveikhet". Hensikten er å skape innsikt i samspillet mellom kulturelle, politiske og sosiale prosesser da velferdsstaten var i en viktig utbyggingsfase.
Problemstillingen i boka er hvordan kategorien "evneveik" oppsto. Hvilken betydning ble "evneveikhet" tillagt? Hvordan ble en barndom som "evneveik" skapt og erfart? Hvordan ble barna verdsatt? Tema i boka er altså opptakten til fasen med "normalisering" og "integrering" som fulgte, og ikke denne fasens gjennombrudd og resultater.
Boka har en tverrfaglig tilnærming og griper inn i dagens debatt om vanskeligstilte barns livsvilkår. Den kan for eksempel ha overføringsverdi til spørsmål i forbindelse med barn med en annen etnisk eller kulturell identitet enn den norske. "Barns verdi" gir ingen enkle løsninger på store og viktige samfunnsspørsmål, som barns rett til deltakelse, likeverdige oppvekstvilkår eller en inkluderende skole for alle. Men den gir kunnskap om endringer (eller mangel på endringer), og dermed ny næring til debatten om marginaliserte barn spesielt, og til den pågående forskningen og debatten om velferdsstatens utvikling generelt.