Beskrivelse
Bill Bernbach (1911–1982) har en unik posisjon innenfor reklamebransjen. Ved millenniumskiftet rangerte Advertising Age ham som det tjuende århundres mest innflytelsesrike reklamepersonlighet. Han anses som hovedmannen bak det som er blitt kalt den kreative revolusjonen innenfor reklame, og Doyle Dane Bernbachs Volkswagen-annonser fra 1960-tallet regnes fortsatt av mange som verdens beste reklame.
Bill Bernbach sto i opposisjon til den vitenskapsbaserte reklamen og ”hard sell”-skolen representert ved Claude Hopkins, Rosser Reeves og David Ogilvy. Bernbach hadde sin egen tilnærming til faget. Han flyttet reklamebransjens faglige fokus, organisering, arbeidsmetodikk og prestasjonsmål fra salg, konsulentstyring, stimulus-respons-forskning og kundetilfredshet til kreativitet, kreatører, påvirkning, kommunikasjon og reklamepriser.
1900-tallets største reklamepersonlighet rakk aldri selv å skrive boken om reklamefilosofien sin. Andre har i ettertid skrevet bøker om ham og om reklamen hans, men ikke om reklamesynet hans. Da dagens reklame vitner om at flere av Bernbachs sentrale poenger er gått tapt, har Stein Erik Selfors forsøkt å rekonstruere Bill Bernbachs reklamesyn. Basert på seksti originale Bernbach-sitater, og nesten like mange reklamer gjort av byrået hans på 1950- og 1960-tallet, maner Selfors frem et syn på reklamens kreativitet som bør inspirere alle som vil mene noe om reklame.