Beskrivelse
Har moralske motiver noen plass i næringslivet? Mente Adam Smith virkelig at en bare burde tenke på sitt eget beste? Tar bedrifter best ansvar for samfunnet ved å ta ansvar for seg selv og sine interessenter? Kan man sammenligne industrielt dyrehold med slaveri? Hvilken forståelse av økonomi finner vi hos Aristoteles – og hva kan vi lære av den i dag? Blir vi lykkelige av økonomisk vekst og mer penger? Og hvorfor er egentlig korrupsjon moralsk galt?
"Etikk og samfunnsansvar" gir en innføring i et bredt spekter av temaer som utgjør fagområdet etikk for næringslivet. Forankringen i moralfilosofien gir den et stødig fundament, samtidig som drøftingen av emner som inhabilitet, verdibasert ledelse og varsling gjør den faglige fremstillingen relevant for økonomisk praksis.
"Etikk og samfunnsansvar" dekker grunnlagspensum for etikkundervisningen for økonomer, og kan brukes både på bachelor- og masternivå. Boken er utstyrt med til sammen 35 diskusjonsoppgaver, 105 ordforklaringer, en rikholdig litteraturliste og et fyldig stikkordregister.