Beskrivelse
Småprat er styrende for hva som faktisk skjer i organisasjoner. Småprat over kaffekoppen er ofte viktigere enn strategidokumenter og formelle møter. Om sjefer vil lede, må de delta i den uformelle samtalen og vinne medarbeidernes tillit der. Dette er noen av konklusjonene i boken som nylig vant prisen Årets ledarbok i Sverige. Boken gir praktiske tips om hvordan man kan oppmuntre til og være lydhør overfor småprat.
"Gunnar Ekman viser en mesterlig evne til å se og forklare hvordan hverdagslig samkvem på arbeidsplassen kan være viktigere for hvordan organisasjoner fungerer, enn formelle mål, arbeidsplaner og veiledning fra ledere. Denne lille og lettleste boken er basert på Ekmans doktoravhandling, hvor han argumenterer for at småprat i organisasjoner påvirker meningsdannelsen på arbeidsplassen. Boken viser hvordan det skapes tillit eller mistillit, oppslutning eller motstand i forhold til ledelsens tolkning og håndtering av ulike situasjoner eller omstillingsarbeid. Jeg tror de fleste som er opptatt av ledelse og intern kommunikasjon vil finne at Ekmans bok gir oss innsikt i betydningen av hverdagslig samkvem i det praktiske liv, noe som lett blir oversett eller bagatellisert i den øvrige organisasjons- og ledelseslitteraturen."
Dr.philos. Jan Thorsvik, Høgskolen i Agder
"Fabelaktig! Fenomenalt! Praktfullt! Endelig en bok for ledere som tar livet av myten om at det er sjefene og strategiplanene som styrer bedrifter og organisasjoner. Det er i medarbeidernes småprat det avgjøres hvem som får lov til å utøve lederskap og hva som skal gjøres, ikke i styrerommene. Det som tiltaler meg mest med boken, er at jeg kjenner igjen alle organisasjoner jeg har jobbet i – og med. Gunnar Ekman burde være påbudt lesning for alle ledere i næringsliv og samfunnsliv, og de som aspirerer til å bli det."
Trond Blindheim, Handelshøyskolen BI