Journalistikk i risikosamfunnet

kr 275,00

Diskusjoner om journalistikk handler ofte om at mediene i vår tid er blitt for kommersielle og/eller useriøse. Et vanlig standpunkt er at seriøs…

Utsolgt

Kategori:

Beskrivelse

Diskusjoner om journalistikk handler ofte om at mediene i vår tid er blitt for kommersielle og/eller useriøse. Et vanlig standpunkt er at seriøs journalistikk som opplyser befolkningen og bidrar til politisk diskusjon, blir truet av kommersielle aviser og tv-stasjoner som først og fremst skal bidra til medieselskapenes bunnlinjer. Denne diskusjonen har mye for seg. Men samtidig er den enkle kontrasten mellom politikk og økonomi for snever.

Denne bokas perspektiv er at risikosamfunnet har erstattet industrisamfunnet og skapt nye konfliktdimensjoner og nye identiteter. Dagens journalistikk må forstås og forklares med begreper som er tilpasset dette samfunnet. Journalistikken bidrar til at innbyggerne oppfatter, forstår og ”konstruerer” sine omgivelser som et samfunn med betydelig miljørisiko og økende sosial usikkerhet. Samtidig er risikosamfunnet et reelt sosialt fenomen som ”avspeiles” i mediene.

Boka bygger på sosiologene Ulrich Becks og Anthony Giddens’ teorier om risikosamfunnet og det senmoderne. Men det er først og fremst en kritisk bok om dagens journalistikk.

Detaljer

Først publisert: 2006
Språk: Norsk (bm)
Sider: 265
ISBN: 8279352252
Innbinding: Heftet
Forfattere: Evelyn Dyb, Paul Bjerke