Kampen uten ball. Om penger, ledelse og identitet i norsk fotball

kr 345,00

I denne boken settes søkelyset på de sidene ved fotballen som ikke er synlige fra tribunene. Bak resultatene som oppnås på banen ligger en rekke…

Utsolgt

Kategori:

Beskrivelse

I denne boken settes søkelyset på de sidene ved fotballen som ikke er synlige fra tribunene. Bak resultatene som oppnås på banen ligger en rekke påvirkningsfaktorer knyttet til fotballens og klubbenes organisering og økonomi. Fotball er blitt en underholdningsindustri, og investorer har i økende grad satt sitt preg på måten toppklubbene styres på, også på den sportslige siden. Samtidig som klubbene har nytt godt av investorenes penger, har mange klubber ukritisk innført næringslivets metoder og tenkemåter, selv om fotballen på mange områder skiller seg vesentlig fra annen næringsvirksomhet. Fotball er ikke bare "business" – det er også frivillig og ideelt arbeid. Forfatterne belyser spenningene mellom disse to identitetene og drøfter hvilke organisasjons- og ledelsesutfordringer fotballklubber og andre idrettsklubber står overfor. Boken fokuserer på hvordan man kan skape en klubbfilosofi som kan bidra til sportslig og økonomisk suksess.


"Dette er ingen vanlig fotballbok med glorifisering av helter og store kamper. Endelig kommer det en bok som retter søkelyset også mot det som skjer utenfor banen i norsk fotball. For i fotballbransjen er kampen om ballen og plasseringene mer og mer blitt en kamp om penger og kunnskap. Dette er boken som alle fotballinteresserte bør lese."

Åge Hareide, trener i Rosenborg, tidligere Molde, Helsingborg og Brøndby


"I alle år har vi hørt folk og "forståsegpåere" si at å drive en fotballklubb er det samme som å drive en hvilken som helst annen bedrift. Slik er det bare ikke, og det er bra at dette temaet kan belyses slik det blir gjort i denne boka."

Kjetil Siem, direktør i Vålerenga Fotball ASA

Detaljer

Først publisert: 2002
Språk: Norsk (bm)
Sider: 207
ISBN: 9788279350576
Innbinding: Heftet