Beskrivelse
Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap undersøker mulighetene for en historisk rekonstruksjon av pedagogikk som en selvstendig, teoretisk vitenskapsdisiplin. Boken bygger på et bredt internasjonalt kildemateriale og drøfter inngående den tyske diskursen om pedagogikk som vitenskapsdisiplin. Mye av dette stoffet har tidligere ikke vært presentert i norsk sammenheng.
Bokens hovedtese er at den liberal-progressive diskursen på første halvdel av 1900-tallet, representert ved Helga Eng og Johs. Sandven her hjemme, kritisk kan rekonstrueres og fornyes med tyskeren Heinrich Roth som hovedkilde. Konstruksjonen av en empirisk utdanningsvitenskap, knyttet til den liberal-progressive diskursen, har vært fraværende i de etablerte diskursene i pedagogikken her hjemme. Konsekvensen er at en oppgir konstruksjonen av pedagogikken som teoretisk vitenskapsdisiplin, slik vi har sett at blant annet Lars Løvlie, Lise Vislie, Gunnar Handal, Alfred Oftedal Telhaug og Rune Slagstad har gjort.
Erling Lars Dale hevder at studiefaget pedagogikk kan utvikles på en slik måte at det reflekterer pedagogikk som en teoretisk vitenskapsdisiplin. Det krever autonomi for pedagogikken med anerkjente grunnbegreper og en empirisk forskningsmetodologi. Dale viser hvordan det liberal-progressive kunnskapsregimet (John Dewey) kan fornyes, og utvikler en kritisk, empirisk utdanningsvitenskap, inspirert av kritisk teori (Frankfurterskolen), der også Hans Skjervheims vitenskapskritikk og kritikk av det liberale dilemmaet inngår.