Beskrivelse
Kravet til profesjonalitet hos lærere uttrykkes stadig sterkere og oftere. For både skolen og skolens brukere er det viktig at læreryrket blir oppfattet som en profesjon som nyter tillit og respekt i samfunnet. Men hva skal regnes for relevant, gyldig og tilstrekkelig kunnskap i lærernes arbeid med elevene? Hvilke etiske retningslinjer bør lærere arbeide etter sammen med skoleledelsen, kolleger, elever og foreldre? Hvordan skal lærere forholde seg til myndighetenes forsøk på å få lærere til å akseptere et stadig større ansvar for skolens virksomhet gjennom å vise til deres profesjonalitet? Hvordan kan lærerutdanningen legge til rette for at studenter tilegner seg og videreutvikler relevant profesjonskunnskap og profesjonsetikk, både innenfor teoriundervisningen og i utdanningens praksisdel? Denne boken drøfter disse viktige spørsmålene og plasserer dem i en samfunnskontekst.
Boken retter seg særlig mot lærere og lærerstudenter, men vil også være av interesse innenfor andre profesjonsutdanninger.