Beskrivelse
Det globaliserte informasjons- eller kunnskapssamfunnet er preget av kompleksitet, risiko og utrygghet. Kunnskapsøkonomien blir stimulert og drevet fremover av kreativitet og oppfinnsomhet. Skolene i kunnskapssamfunnet må fremme disse egenskapene i det daglige arbeidet. Utfordringen for skolen er å utvikle seg til en lærende organisasjon. Det innebærer å skape lærings- og samarbeidskulturer som sikrer faglig utvikling og fornyelse.
Hvordan kan vi lære unge mennesker å arbeide og lykkes i dette samfunnet? Hvordan skal vi kunne forberede dem til en verden med krav om en nesten grenseløs evne til fantasi og fleksibilitet? Hvordan kan vi beskytte dem mot økende uforutsigbarhet og utrygghet?
Andy Hargreaves skriver stimulerende, utfordrende og kritisk om lærerens oppgave i dag. Skole og lærere må både være katalysatorer for og motvekter mot kunnskapsøkonomien. Skolen må være en motvekt mot økende intoleranse, individualisme og sosial ekskludering ved å bidra til å utvikle det forfatteren kaller en kosmopolitisk identitet, en humanitær ansvarsfølelse som kan motvirke fremveksten av ulike former for fundamentalisme.
Boken presenterer på den ene siden inspirerende eksempler på skoler som kreative og omsorgsorienterte læringsfellesskap. På den annen side viser boken hvordan utvikling av evalueringssystemer og standardisering over tid når et omfang som kan skape stagnasjon og økt byråkratisering.
Hargreaves presenterer et rikholdig materiale der både lærernes egne stemmer og aktuell forskning kommer fram. Boken vil utfordre lærerstudenter, lærere, lærerutdannere, utdanningspolitikere og utdanningsforskere.
Sveinung Vaage har skrevet en introduksjon til den norske utgaven.