Beskrivelse
Helt siden han gikk ut Kunstakademiet i Trondheim i 1998 har Vegar Moen nesten utelukkende arbeidet med fotografi. Han produserer vanligvis ganske omfattende, monumentale serier som dokumenterer en tilstand (Prora, Germany, 2001) eller et naturmiljø (Three Gorges Dam, China, 2002). I løpet av de seneste årene har han laget utstillinger fra reiser i Europa, Kina, India, Brasil og Tibet – og fra Orvos på fjellet nord for hjemstedet Røros. Overalt forsøker han å ”undersøke menneskets avtrykk i landskapet” som Norges Rederiforbund skrev da de ga ham rederiforbundets pris på årets Høstutstilling
Tilsynelatende er bildene nøytrale og registrerende, men ved nærmere ettersyn oppdager man at de er satt inn i en sosial og politisk kontekst og at de er ladet med et politisk eller moralsk engasjement. Men her er vi svært langt fra det vi kan kalle propaganda eller meningspåvirkning.
På Galleri F 15 i Moss viser Vegar Moen høsten/vinteren 2008 to serier fra en reise til Tibet i 2004. Den ene serien viser den nye jernbanen mellom Kina og Tibet mens den er under konstruksjon. Dette er den første jernbanelinjen i Tibet og den høyest beliggende i verden, 5072 m.o.h. Landskapet er majestetisk, ødslig og imponerende. Kina okkuperte Tibet allerede i 1950, men det er først nå, med den nye jernbanen som ble åpnet 2006 at den kinesiske eksploateringen skyter fart. Jernbanen frakter inn folk og utstyr og gjør han-kineserne til den politisk og økonomisk sterkeste folkegruppen i landet.
Den andre serien består av portretter. Dette er mennesker som Vegar møtte på reisen; pilegrimer og gitarister. Tibetanere i en brytningstid, der deres opprinnelige kultur i kraft av klesdrakter og musikk, er under sterk forandring som følge av den kinesiske innflytelsen.
Vegar Moen er inspirert av en lang rekke fotografer, for eksempel den norske fotografen Anders Beer Wilse (1865 – 1949). Begge har et særskilt forhold til reisen som utgangspunkt for det å fotografere. Wilse hadde ikke samme muligheter som vi har i dag, men han slet seg opp på alle topper i Norge med blytungt utstyr. Vegar Moen kan gjøre det samme på fem kontinenter. Det fysiske, det å måtte slite for å få et resultat, har hatt stor betydning for begge.
Boken Lhasa Express utgis i sammenheng med utstillingen.