Beskrivelse
De fleste tror at lesing og skriving er evner som er knyttet til språklig intelligens. I denne boken viser Thomas Armstrong hvordan også de andre intelligensene – den logisk-matematiske, den romlige, den kropps-kinestetiske, den musikalske, den naturalistiske, den sosiale og den personlige intelligensen – vil hjelpe elevene til å bli gode til å lese og skrive.
Boken kombinerer Howard Gardners teori om de mange intelligenser og nyere hjerneforskning innenfor lese- og skrivefeltet med historiske, antropologiske, biografiske og psykologiske perspektiver på lese- og skrivekyndighet.
Armstrong legger frem hundrevis av ideer, strategier, materiellforslag og tips om hvordan du kan undervise i alt fra grammatikk og rettskriving til ordavkoding og leseforståelse. Hans praktiske og strategiske tilnærmingsmåte bygger bro mellom de beste metodene for lese- og skriveopplæring i småskole og spesialundervisning, og i alle andre sammenhenger hvor læringen fokuserer på ord. Gjennom en rekke eksempler viser Armstrong hvordan du kan forsterke elevenes språklige ferdigheter for livet.
Forord ved oversetter Mette K. Ofstad