Beskrivelse
Det er en nær sammenheng mellom kvalitet og evaluering i skolen. Skolebasert vurdering er en av flere tilnærminger som er blitt utviklet for å skape kvalitet innenfor utdanning. Arbeidet med skolebasert vurdering startet i Norge sent på 1980-tallet. Ideen var at en på de enkelte skolene skulle velge områder for vurdering, selv gjennomføre vurderingen, og sette i gang tiltak for å utvikle de delene av virksomheten der vurderingen tilsa at det var behov for det. I tiden som er gått siden dette startet, har det vært lagt ned mye arbeid innenfor skolebasert vurdering, hvor det i de seinere år synes å ha skjedd en viss vridning fra å plassere ansvaret for utviklingen ved den enkelte skole lokalt til mer sentrale instanser. Dette har i større grad enn tidligere også satt fokus på spenningen mellom lokal utvikling og sentral styring og kontroll. Siktemålet med denne boken er å formidle erfaringer med skolebasert vurdering i Norge, og å drøfte noen sentrale utfordringer man står overfor innenfor feltet.