Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design

kr 335,00

Nye teknologier og medier er allerede en integrert del av tilværelsen til norsk ungdom. Hvilke muligheter oppstår, og hvilke problemer støter…

Utsolgt

Kategori:

Beskrivelse

Nye teknologier og medier er allerede en integrert del av tilværelsen til norsk ungdom. Hvilke muligheter oppstår, og hvilke problemer støter lærere på i møte med datakyndige elever i stadig mer teknologirike omgivelser? Hvordan skal vi i det hele tatt forstå og utøve undervisning i en tid da betingelsene for læring er i rask endring?

Gjennom en rekke praktiske undervisningseksempler og caser fra skole og lærerutdanning søker boken å belyse det kompliserte samspillet som oppstår mellom menneske og maskin og mennesker imellom når nye teknologier tas i bruk. I dette samspillet har læreren en helt sentral rolle både som leder og designer av undervisningen.

Forfatterne av denne boken viser at det å bruke informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) krever mer enn ferdigheter og teknikk. Det krever også en faglig og pedagogisk tenkning om læring og samspill, kultur og design. De didaktiske perspektivene er inspirert av sosiokulturell teori om læring, med spesiell vekt på aktivitetsteori.

Boken fyller et tomrom mellom læringsteori og metodiske veiledninger. Den er skrevet med særlig tanke på studenter som skal bli lærere i ungdomsskole og videregående skole og lærere i lærerutdanningen. Men lærere og læringsforskere vil også finne mye av interesse i boken.

Detaljer

Først publisert: 2007
Språk: Norsk (bm/nyn)
Sider: 232
Innbinding: Heftet