Muster

Tone Vigeland har siden 50-tallet vært i en særstilling i norsk kunstliv som en internasjonalt anerkjent smykkekunstner. Midt på 1990-tallet utviklet hun sitt kunstnerskap i en ny retning og viste for første gang arbeider som var uavhengig av kroppen, og som i stedet er frittstående skulpturelle objekter. I Festspillutstillingen 2014 tok Vigeland et steg videre inn i et for henne hittil uutforsket format. Utstillingen "Muster" presenterte en serie nye, monumentale installasjoner og skulpturer spesielt laget for Bergen Kunsthall. Ett verk ble plassert i hvert av de fire hovedsalene, samt flere mindre objekter i sidegalleriet, NO.5.

Denne publikasjonen har blitt realisert i anledning utstillingen, og inneholder nye tekster om Vigelands kunstneriske praksis, samt bred dokumentasjon av utstillingen. Steinar Sekkingstad har bidratt med et omfattende essay om Vigelands arbeider i ”Muster”. I tillegg har kunsthistoriker Karin Hellandsjø, Tone Vigelands venn og samarbeidspartner ved flere anledninger, skrevet en tekst som plasserer Vigelands arbeid både i en historisk kontekst og et samtidsperspektiv. Boken inneholder også et informativt nytt intervju med kunstneren, skrevet av Mai Lahn-Johannessen, som ble gjennomført i Vigelands hjem og studio i Oslo like i forkant av utstillingsåpningen. Boken er formgitt av Petri Henriksson fra studioet Blank Blank i Berlin.