Prosa 06/09

ÅRETS VIKTIGSTE NYKOMMER i Prosas spalter har vært «Prosa-lista»: Tre norske og tre oversatte utgivelser har havnet i eksklusivt selskap i hvert av årets seks nummer. Hele 200 titler er vurdert, og mangfoldet og kvaliteten i disse bøkene har imponert Prosa-panelet. Det er flere enn de 36 utvalgte som kunne vært på listene (se titlene på prosa.no/prosa-lista).

Man skulle tro at norsk bokhandel ville ønske å være én viktig formidlingskanal for sakprosa av høy kvalitet. Men nei. Fra mai i år har det skjedd endringer i bokhandelens innkjøp av nye bøker, med drastiske konsekvenser for store deler av sakprosaen. «Færre bokhandler enn før abonnerer på en stor bredde av sakprosa­bøker,» skrev bladet Bok og samfunn i slutten av oktober. Få vanlige lesere aner noe om disse abonnementsordningene. Men den som tror man finner årets bøker i dagens bokhandler, må tro om igjen. Det er særlig sakprosaforfattere og -forleggere som erfarer at årets nye abonnementsordninger, som er en del av Bokavtalen mellom Bokhandler­foreningen og Forleggerforeningen, er dårlige ordninger for ny, norsk litteratur.

Årsaken er innholdet i dagens fire abonnementstyper, og hvilket av disse bokhandlene velger. Det såkalte breddeabonnementet, der bokhandelen får tilsendt et «førsteeksemplar» av all ny skjønnlitteratur og sakprosa, velges nå av langt færre, 52 mot tidligere 116 bokhandler. Over halvparten av Norges viktigste bokhandler har i år altså sagt nei til å motta ett eksemplar av årets bøker. De velger heller abonnement som er knyttet opp mot Kulturrådets innkjøpsordninger – som for sakprosaens del er svært selektiv. Ett av abonnementene, som ca. 150 bokhandler har valgt, ekskluderer sakprosaen helt. Når det viser seg at de nye abonnements­ordningene har gitt så uheldige utslag for sakprosaen, bør bransjen diskutere og finne alternativer snarest mulig.

Jeg håper forleggerne lykkes med å få mer kvalitetssakprosa inn i kjedifiserte norske bokhandler. I konkurransen med andre steder kundene kan kjøpe bøker, er vel bokhandlene tjent med å gi oss mange gode grunner til å kikke innom ofte? Også når e-boka kommer for fullt, er det uklokt å skape inntrykk av at fysiske bokhandler er forutsigbare bestselgerpushere.

Uansett bokhandelkjedenes utvikling tror jeg forlag og forfattere gjør klokt i å styrke og utvikle alternative, nettbaserte salgskanaler – også med tanke på de til dels absurde rabattene bokhandelkjedene nå krever. Hvis ikke norsk bokhandel klarer å inspirere kjøperne til å stikke innom og kikke, må forfattere og forleggere selv inspirere dem til å klikke seg fram til kvalitetsbøkene.

>Innhold 06|09  
 

LEDER
AGENDA Den lange 2. verdenskrig. Bøger, brug, bevidsthed. Av Anette Warring
MIN OVERSETTELSE Lieve Joris: Leopardens dans Av Bodil Engen
FORSIDEN Av Kai Gjelseth
BOKESSAY Mitt Amerika. Norske selvportretter med stjerner og striper. Av Hallvard Notaker og Helge Danielsen

BOKANMELDELSER
Kjerstin Aukrust om Espen Stueland: Gjennom kjøttet
Karin Sveen om Anders Johansen: Skriv! Håndverk i sakprosa og Merete Morken Andersen: Skriveboka
Ragnhild Mork om Jon Rognlien og Nikolai Brandal: Den store ml-boka
Hans Hauge om Tore Rem: Sin egen herre. En biografi om Jens Bjørneboe
Charlotte Myrbråten om Brit Connie Stuksrud: Marie Høeg. Et politisk portrett
Espen Søbye om Einar Dahle: Bengt Espen Knutsen. Kontinuitetens arkitekt

MIN DEBUT Av Jahn Otto Johansen
BOKESSAY Åpen skepsis og skeptisk åpenhet. Debatten om det flerkulturelle samfunn i ny sakprosa. Av Sindre Bangstad
FORM&DESIGN Fotomontasje. Av Stian Hole
DEBATT Kindle og e-boka i den norske bokbransjen. Av Eirik Newth
BILIO9 Biblioteket i Babel. Av Morten A. Strøksnes
PROSA-LISTA Prosa-panelets seks utvalgte nye sakprosautgivelser
FAGFORLEGGEREN Rasa Ziburkute i NRK-forlaget
BOKHANDLEREN på Kvadrat kjøpesenter Ivar Viland
KORTVERSJONEN Albert Camus: Det første menneske. Av Gerd Johnsen
BIDRAGSYTERE